Fra vuggestue til børnehave og fra børnehave til skole

Det skal være en god oplevelse at tage hul på et nyt kapitel som barn. Derfor har vi fokus på at skabe trygge overgange og klæde barnet godt på til det nye, der skal ske, både i skiftet fra vuggestue til børnehave og igen fra børnehave til skole.

Overgang til børnehave

For at lette overgangen fra vuggestue til børnehave, forsøger vi som regel at flytte to eller flere børn sammen, så børnene fra start kender nogen på deres nye stue. Allerede en måned inden overgangen begynder vi at besøge børnehaven for at hilse på de voksne, få sat ansigt på de nye legekammerater og være med til de aktiviteter, de laver på den nye stue.

Det bliver som regel en glidende overgang, hvor barnet er mere og mere i børnehaven, så det bliver et naturligt skift fra den ene stue til den anden. Den endelige overgang markerer vi ved at flytte barnets ting - sammen henter vi tingene fra den gamle garderobe i vuggestuen og finder en ny plads blandt de andre børnehavebørns garderobepladser.

Overgang til skole

En håndfuld måneder før, jeres barn skal starte i skole, bliver det sammen med de andre store børn en del af vores storegruppe. I storegruppen er der en fast voksen, som klæder børnene godt på til hverdagen, der venter dem på fritidshjemmet og i skolen, hvor der er færre voksne og mere struktur. Børnene lærer at være mere selvhjulpne og løse flere af konflikterne selv, fordi der kun er en enkelt voksen til en større gruppe børn.

Storegruppen samles en dag om ugen for at lave særlige aktiviteter, som gør dem parate til overgangen. Vi har for eksempel et trafiktema, hvor vi lærer, hvordan vi skal opfører os i trafikken. Bagefter sætter vi os ned og snakker sammen om, hvad vi har lært om trafikken, og hvilke dele en cykel består af. Det giver børnene et godt indblik i, hvordan en undervisningssituation foregår.

Vi har også et venskabsfokus, hvor børnene skiftevis bliver interviewet af den voksne uden for døren om eksempelvis sin livret eller yndlingsfarve. Herefter skiftes de andre børn til at gætte det rigtige svar, og børnene lærer på den måde at spørge ind til andre og fortælle om sig selv. Det er en rigtig god øvelse for børnene i at tale foran andre og være på - og samtidig lærer børnene at sidde stille og lytte til den, som fortæller.