Forældresamarbejde

Det gode forældresamarbejdet er en vigtig del af det gode børneliv her i Himmelblå. Hver især har vi nemlig en viden om jeres barn, og når vi inddrager hinanden, har vi meget bedre forudsætninger for at støtte barnet i sin trivsel og udvikling.

Hverdagsdialog

Vi prioriterer den daglige dialog, når I afleverer og henter. Her er der mulighed for, at I kan fortælle, hvis der er noget særligt, der fylder hos jeres barn - og vi kan ligeledes fortælle om, hvordan dagen har været, og om jeres barn har lært noget nyt, sagt noget sjovt eller været særligt optaget af noget.

En stor del af den øvrige kommunikation foregår på platformen Aula. Her sørger vi hver uge for at dele ud af, hvad vi laver på de forskellige stuer, så I får et godt indblik i børnenes hverdag. I vuggestuen, hvor de fleste børn ikke selv kan fortælle om deres dag, skriver vi oftere ud om, hvad vi har lavet. I børnehaven skriver vi typisk lidt mindre, men deler flere billeder i stedet, så børnene selv kan bruge billederne til at sætte ord på, hvad de har lavet. I slutningen af hver uge skriver vi desuden om, hvad vi har af planer for den kommende uge, så I har mulighed for at tale med jeres barn om, hvad der skal ske i ugen.

Forældresamtaler og møder

For at sikre en god, løbende dialog om jeres barns trivsel og udvikling, har vi en række faste samtaler i løbet af barnets tid hos os.

Første samtale har vi tre måneder efter barnets start. Her taler vi om, hvordan den første tid har været, og hvordan jeres barn trives i sin nye hverdag. Derefter har vi en samtale igen, når jeres barn skal skifte fra vuggestue til børnehave, hvor der både vil være en pædagog fra den gamle og den nye stue med. Vi har en samtale igen et halvt år forinden, jeres barn skifter fra børnehave til fritidshjem, hvor vi taler om, hvordan både I og vi klæder barnet bedst på til de nye rammer.

Foruden de faste samtaler har I selvfølgelig altid mulighed for at sige til, hvis I synes, der er behov for at tale sammen om jeres barn - så tager vi enten en løs snak eller aftaler tid til en samtale. Derudover er de faste samtaler blot et supplement til den daglige dialog, vi har om jeres barn, når I afleverer og henter i hverdagen.

Hvert år i slutningen af oktober har vi et forældremøde for alle forældre i Himmelblå.

Forældreråd

I forældrerådet er du med til at diskutere og definere de værdier, som ligger til grund for pædagogikken og de konkrete aktiviteter, som børnene og de voksne er sammen om i Himmelblå. Du har derfor mulighed for at præge institutionen på mange niveauer. Du kommer tæt på vores dagligdag og lærer medarbejderne og de andre forældre at kende.

Forældrerådet er sammensat af forældrerepræsentanter, medarbejderrepræsentanter og den pædagogiske leder. Valg til forældrerådet sker en gang årligt på et forældremøde for hele institutionen. Forældrerådet holder møder fire gange om året.

Forældrebestyrelse

I Københavns Kommune er alle dagtilbud organiseret i klynger, og hver klynge har en forældrebestyrelse. Forældrebestyrelsen fastsætter principper for klyngens arbejde og for samarbejdet mellem institutionerne og hjemmet. Forældrebestyrelsen består af forældrerepræsentanter fra alle institutioner i klyngen, personalerepræsentanter og klyngelederen.

Forældrerepræsentanten fra Himmelblå bliver valgt mellem medlemmerne i vores forældreråd. Forældrebestyrelsen holder møder seks gange om året.

Læs mere om forældreindflydelse i de københavnske dagtilbud her.